Logo Søllested Landsbyordning

Profil

Søllested Landsbyordning er et læringsmiljø for 0 - 13 år i en rigtig god udvikling. Landsbyordningen består af ca. 65 børn i børnehave, ca. 180 børn i 0. - 6. kl., SFO1 og SFO2 samt ca. 45 medarbejdere.

Søllested Landsbyordning er etableret i sommeren 2019, og er kommet rigtig godt i gang med forankringen af en udviklingsorienteret landsbyordning.

I Søllested Landsbyordning er der bl.a. fokus på:

Gode overgange:

Gode overgange fra dagpleje til børnehave og videre til skole
Overgange kendetegnet af velkendte voksne, børn og fysiske rammer, hvor fx dagpleje og børnehave kommer på skolen hver uge for at deltage i fællessamling med skolens elever.
Fælles årshjul for hele landsbyordningen, som sikrer samarbejde på tværs.

Et godt læringsmiljø for alle børn:

Et godt læringsmiljø omkring alle børn, uanset hvem man er, og hvor man kommer fra.
Dette understøttes bl.a. af gode rammer for udeliv med udvikling af fantasi, højt til loftet og god plads til leg og læring, hvor børnene udforsker og er undersøgende og kreative.
Entreprenørskab i skolen, hvor eleverne er nysgerrige, kreative, nyskabende og bringer værdi for andre.
Tæt samarbejde mellem fagprofessionerne.
Mod til at fejle og have succes for både børn og medarbejdere

God trivsel med børnefællesskaber for alle børn:

”Fri for Mobberi” er etableret i de yngste klasser, men bliver i 2021 en fast del af både børnehave, indskolingen og SFO.
Fokus på trivsel på alle årgange i skolen, og en årlig trivselsuge.
Venskaber på tværs af landsbyordningen fx Bonusvenner og læsevenner
Nærvær og det lille miljø som vi i landsbyordningen kan tilbyde, med kendskab og indsigt i hinandens hverdag og rammer, og med et børnesyn om at “Alle gør det så godt som de kan”, så børnene føler sig trygge uanset om de går i dagpleje, børnehave, skole eller SFO
Den tværfaglige indsats omkring børnene, hvor medarbejderne bruger hinandens faglighed, viden og kompetencer til sparring og udvikling omkring det enkelte barn, som understøttes af et tæt samarbejde med eksterne fagprofessionelle fx PPRC.

De fysiske rammer:

Alle bruger de fælles fysiske rammer på tværs af landsbyordningens faciliteter.
Udvikling af de fysiske læringsmiljøer igennem et stort projekt, hvor skolen i efteråret 2020 omdannede alle klasselokaler til nye læringsmiljøer med fokus på 21. århundredes kompetencer.

Indskolingens legeplads blev i december 2022 indviet med helt nye legeredskaber fx svævebane, gynger, hængekøjer og rutsjebaner.

Forældresamarbejde:

Forældresamarbejde med god dialog og en ligeværdig tilgang i respekt for forskellighed, og hvor der er kort fra forældre til ledelse.
3-4 årlige skole-hjemsamtaler i 0. og 1. kl. I de øvrige klasser er der 2 årlige skole-hjemsamtaler.
Der er et tæt og godt samarbejde med landsbyordningens bestyrelse som understøtter Landsbyordningens udvikling og tiltag.

Lokalsamfundet:

Tæt samarbejde med lokalsamfundet, både borgere og foreninger.
At være en bæredygtig landsbyordning, der kan styrke bosætningen, hvor vi gennem gode historier og branding kan skabe et børne- og elevtal, der kan sikre Søllested Landsbyordnings eksistens.

Stærk lokal profil:

Vi vil være rigtig dygtige til vores overgangsarbejde, så børnehavebørnene helt naturligt vælger skolen i Søllested Landsbyordning
Arbejdet med entreprenørskab skal gøre Søllested Landsbyordning til et aktivt tilvalg for forældre. Entreprenørskab er, når der bliver handlet på muligheder og gode idéer, og disse bliver omsat til værdig for andre. Den værdi, der skabes, kan være af økonomisk, kulturel og social art. Eleverne får igennem arbejdet med entreprenørskab et erhvervsrettet fokus.

Lærer underviser elever